Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Yönelik Gereksinim Çözümlemesi

Canan Z. Karababa, Sedat Karagül

ÖZ

Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme sürecinde gereksinim duydukları konuları, öğrenme biçimlerini, dil becerilerini, öğrenme ortamlarını, ders materyallerini, sınıf dışı etkinlikleri ve değerlendirilme yollarını belirlemektir. Araştırma, bir dil öğretimi merkezinde öğrenim görmekte olan 305 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Gereksinim Çözümlemesi Sormacası” kullanılmıştır. Sormaca, “temalar, öğrenme biçimleri, dil becerileri, öğrenme ortamları, ders materyalleri, sınıf dışı etkinlikler ve değerlendirme” olmak üzere yedi boyuttan oluşmaktadır. Sormaca yoluyla elde edilen veriler, frekans ve yüzde değeri olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin en çok Türk kültürü, kendi ülkeleri ve işleri/meslekleri ile ilgili konulara ilgi duydukları görülmüştür. Ayrıca dil öğrenimi sürecinde öğretmeni dinleme, video izleme ve küçük grup tartışmaları gibi görsel ve işitsel etkinliklere ağırlıklı olarak gereksinim duydukları belirlenmiştir. Öğrenenlerin öğretim ortamı ile ilgili gereksinimlerinin çözümlenmesi sonucunda ise öğrenenlerin uzaktan destekli eğitime gereksinim duydukları halde tümüyle uzaktan eğitime dayalı bir ders ortamını yeğlemedikleri saptanmıştır. Öğrenenlerin, değerlendirme aşamasında ise özdeğerlendirme ve akran değerlendirmesi gibi uygulamaları yeğlemedikleri; buna karşılık, öğretmenlerinin yazılı/ sözlü çalışmalarını değerlendirmesine gereksinim duydukları belirlenmiştir

ANAHTAR KELİMELER

Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, gereksinim çözümlemesi, öğrenen merkezli dil eğitimi

Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.