ÖZ
Konuşma becerisi, kişinin içinde bulunduğu toplumda yer edinmesinde önemli bir unsurdur. Bu beceriler çocukların benlik duygusunu oluşturmaları, kendilerine sosyal bir çevre edinmeye çalışmaları, toplumsal hayata katılmaları açısından oldukça değerli olup, onların daha başarılı, iddialı ve özgüvenli olmalarını sağlar. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin konuşma öz yeterlikleri ile sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. Araştırma, Samsun ilinde, basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen dört farklı okuldan veri toplanarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden ve tüm soruları cevaplayan 595 öğrenci oluşturmuştur. Veriler sosyodemografik veri toplama formu, Ortaokul Çocukları İçin Konuşma Öz Yeterlilik Ölçeği ve Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği kullanılarak toplandı. Bulgular, katılımcıların konuşma öz yeterliği ile sosyal kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Basit regresyon analizi, katılımcıların konuşma öz yeterlilik düzeylerinin sosyal kaygı düzeylerindeki varyansın %16’sını açıkladığını göstermiştir (F=113.243, p<0.001). Konuşma öz yeterliği ile sosyal kaygı arasında istatistiksel olarak anlamlı, ters yönde zayıf bir ilişki ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda eğitim kurumlarında konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin artırılmasının yararlı olabileceği düşünülmektedir.
ANAHTAR KELİMELER
DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2025.13011