Okuma, Yazma ve Konuşmada Akıcılık ile Okuduğunu Anlama ve Kelime Hazinesi İlişkisi

Huzeyfe Bilge, İhsan Kalenderoğlu

ÖZ

Bu çalışmanın amacı akıcı okuma, akıcı yazma, akıcı konuşma, okuduğunu anlama ve kelime hazinesi arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu sebeple araştırmada korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri 2018-2019 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Kars il merkezinde 8'i devlet, birisi özel olmak üzere 9 farklı okuldaki 5. sınıflardan 94 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur ve öğrencilerin sosyoekonomik seviyeleri homojendir. Sonuçlara göre, kelime hazinesi diğer becerilerin değişkenleri ile en çok sayıda korelasyona sahip olan beceridir ve bu durum kelime hazinesinin önemine işaret etmektedir. Akıcılık becerileri birbirleri ile doğruluk ve hız gibi bazı boyutlarda ilişki göstermişlerdir. Okuduğunu anlama becerisi diğer değişkenlerle bütün boyutlarda olmasa da çoğunlukla üç boyutta (toplam puan, bilgilendirici metinden alınan puan ve çıkarım sorularından alınan puan) ilişki göstermiştir. Çalışmanın sonuçları literatür ışığında tartışılmıştır.

ANAHTAR KELİMELER

Akıcı okuma, Akıcı yazma, Akıcı konuşma, Okuduğunu anlama, Kelime hazinesi


DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2022.9609

Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.