Üstün Yetenekli Çocuklarda Bibliyoterapi Yönteminin Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerine Etkisi

Kübra Yiğit Tekel, Savaş Akgül

ÖZ

Üstün yetenekli bireylerin bilişleri kadar sosyal ve duygusal yönleri de akranlarına göre farklılık göstermektedir. Bu özellikleriyle onlar hem avantaj hem de dezavantajlara sahiptirler. Dezavantajlarını avantaja dönüştürebilmek için nitelikli danışmanlık ve rehberlik hizmeti almaları gerekmektedir. Bibliyoterapi, üstün yetenekli bireylere yönelik danışmanlık sürecinde etkili bir yöntemdir. Bu kapsamda mevcut araştırma 11-12 yaşındaki Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinde, bibliyoterapi yönteminin sosyal duygusal becerilerine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın modeli, deney ve kontrol gruplu deneysel desendir. Araştırmaya 120 üstün yetenekli öğrenci katılmış olup öğrencilerin sosyal duygusal öğrenme düzeylerini belirlemek için veri toplama aracı olarak “Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDÖBÖ)” kullanılmıştır. Ortalama puanın altında kalan öğrencilerden 12’si deney grubuna, 12’si ise kontrol grubuna tesadüfi bir şekilde atanmıştır. Uygulama sekiz hafta sürmüş, bibliyoterapi yöntemi ile hazırlanmış grup rehberlik programına katılan öğrenciler ile katılmayan öğrencilerin sosyal duygusal becerilerinde bibliyoterapi yöntemi ile hazırlanmış grup rehberlik programına katılan öğrenciler lehine anlamlı fark olduğu görülmektedir. Sonuçlar güncel literatür bağlamında tartışılmış olup öneriler sunulmuştur.

ANAHTAR KELİMELER

Bibliyoterapi, Rehberlik, Sosyal ve duygusal öğrenme, Üstün yetenek


DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2024.12173

Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.