İlkokul İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersinde Dijital Öyküleme Uygulamaları

Kader Mangal, Nuray Kurtdede Fidan

ÖZ

Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi dersinde dijital öykülemenin öğrencilerin girişimcilik eğilimlerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, 2018-2019 eğitim öğretim yılında bahar döneminde, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet ilkokulu öğrencilerinden dördüncü sınıfa devam etmekte olan 44 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada gömülü desende karma yöntemler araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilere uygulama boyunca günlükler tutturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Çocuklar İçin Girişimcilik Eğilimleri Envanteri” ve “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Tutum Ölçeği” kullanılmış ve öğrenciler ile araştırmacı günlük tutmuştur. Araştırmada, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, bağımlı, bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda, deney grubunda uygulanan dijital öykülemenin kontrol grubunda uygulanan öğretim programda yer alan yöntem ve tekniklerinden öğrencilerin derse yönelik tutumu ve girişimcilik eğilimleri açısından daha etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin ilgili dersin Uzlaşı Ünitesi ile ilgili derse yönelik tutumunda ve girişimcilik eğilimlerinde dijital öykülemenin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Günlüklerin betimsel analizi sonucunda çoğu öğrencinin dijital öykülemeye dayalı derse ilişkin olumlu görüşlere sahip olduğu tespit edilmiştir.

ANAHTAR KELİMELER

Dijital öyküleme, Girişimcilik eğilimi, İlkokul, İnsan hakları, Yurttaşlık ve demokrasi dersi, Tutum


DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2022.10540

Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.